blogg

Vi kallar oss influencers!

Godmorgon godingar!

När jag satt på bussen in till Slussen funderade jag på vilket café jag skulle sätta mig på. För mig är det minst lika viktigt att jag kan ladda mobiltelefon och dator, som att kaffet är gott. Då jag i ärlighetens namn inte har så bra koll på Stockholms utbud tog jag per automatik upp mobilen och googlade upp inlägg om bra caféer i stan. För det är ju så vi gör. Vi googlar! Och om vi inte redan fått tips via de bloggar vi följer dagligen hittar vi några nya och om inte det bevisar hur starkt inflytande influencers har så vet jag inte.

Detta inlägg riktar sig självklart till er som följer min blogg, men också till alla er som själva bloggar/vloggar och är nyfikna på hur det egentligen funkar, och framför allt, om det funkar. Men det riktar sig precis lika mycket till dig som företagare som funderar på om det verkligen är någon idé att investera i att samarbeta med någon influencer eller om du ska hålla dig till traditionell marknadsföring ett tag till.

Ja, svaret har ni ju egentligen redan fått, men jag ska förklara varför bloggande och vloggande är ett jobb. Det tar tid! Hur roligt det än är så tar det tid och det är ett jobb du aldrig tar semester ifrån. Man kan inte säga till sina följare att ”ciao, nu tar jag semester, hörs om fyra veckor”. Det funkar liksom inte så. Då försvinner följarna. Och visst är det lyxigt att ”få” jobba med sitt intresse, även om jag brukar se  det som ett aktivt val med både fördelar och nackdelar.

Dessutom är det faktiskt så att företagare via oss kan göra reklam, i form av samarbeten, eller direkt annonsering via banners. Och jag märker alltid ut om inlägget är ett sponsrat samarbete, men en sak ska ni veta, jag skulle aldrig samarbeta med ett varumärke eller företag som jag själv inte gillar. Jag är ju faktiskt mitt varumärke och min trovärdighet är något jag verkligen värnar om. Och när vi ändå pratar om det. Hur många av de största tv-kanalerna kan i ärlighetens namn säga samma sak? De sänder ett program om shoppingberoende och ekonomisk rådgivning, medan de i reklampausen visar en annons från ett företag som erbjuder sms-lån. I say no more!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *