träning

Det är ingen tävling!

Träning behöver inte vara en tävling. Och för de allra flesta handlar det om en hobby och om att hålla sig frisk. Sluta jämföra och titta på andra. Du tävlar enbart med dig själv! Det handlar om att lägga träningen på rätt nivå för dig, det är nämligen där den gör bäst nytta. Tillhör du, som så många andra, de som faktiskt inte är så värst motiverade och har svårt att komma igång? Gör då inte misstaget att starta för intensivt, för då är risken stor att du slutat innan första veckan är över. Lägg istället träningen på en enkel och bra startnivå för just dig.

Fundera över detta!

  • Är det jobbigt med fem armhävningar? Satsa då på fyra!
  • Känns tre pass i veckan övermäktigt – börja bara med ett!
  • Köp inte ett gymkort om du vet att du försökt med den moroten många gånger förut, men ändå inte fortsatt.
  • Börja att träna hemma eller utomhus, lägg fem minuter om dagen, det är en väldigt bra början om du i vanliga fall inte rör dig alls.
  • Gå på promenader! (Och fundera inte över om de ger bäst effekt på morgonen eller kvällen, utför dem när det passar dig bäst! Och längden är helt och hållet beroende på dig själv. Starta med fem minuter och lägg sedan till fem minuter extra på varje promenad, så är du snart igång ordentligt.)

Häng med på våra avsnitt i Veckans Träning och lägg det på din egen nivå. Försök att få ihop två ”pass” i veckan även om du är nybörjare. Kör hellre då bara ett varv, det vill säga en gång av varje övning, men samla dig för två gånger på en vecka i alla fall.

Lycka till!

One thought on “Det är ingen tävling!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *