blogg resor

Agaete – en pärla på Gran Canaria.

När man är på Gran Canaria bör man hyra bil. Det finns så otroligt mycket att se, så mycket mer än parasoll, strandpromenader och barer. Och det finns verkligen en uppsjö av äventyr för barn! (Och i det här fallet inkluderar jag varken lekplatser, äventyrsparker eller djurparker).

Vi utgick från öns södra delar och styrde bilen norr över. Det var ett spektakulärt landskap vi färdades igenom och bara resan var en upplevelse i sig. Karga klippor mötte det livliga havet, en sandstrand långt där nere. Ju närmare vi kom vår destination, desto längre ut på landet hade vi nått. Snart kom vi in i en pittoresk fiskeby och jag förstod att nu var vi framme. Det här var Agaete.12007236_968187853301524_1652713309_n

Till fots vandrade vi ner mot byn och vattnet. Vackra byggnader, söta små hus, en blå och vit kyrka. Det liknade ingenting vi hade sett på öns södra delar, detta var unikt och hade själ, vilket dessvärre är mer än man kan säga om charterparadisen med det finare vädret. Vincent sprang omkring och tittade nyfiket på allt (och inget). Väl nere vid vattnet möttes vi av en enkel fiskrestaurang och det var precis en sådan jag hade hoppats på att hitta. Servicen var väl inte den bästa och de var antingen oorganiserade eller kort om personal, men vad gör väl det, om man är på semester och maten smakar fantastiskt när den väl kommer. Vincent lekte på strandpromenaden precis intill restaurangen och var nöjd med det. Jag var nöjd med blotta utsikten, och doften.   12895435_968187859968190_1513001255_n

Vi stannade i Agaete under några timmar. Där stod tiden stilla och vi bara njöt. Jag hade gärna stannat där någon natt och insupit lugnet och allt det vackra, men den vetskapen får jag ta med mig till nästa gång. Agaete bjöd på ett fåtal restauranger, några kaféer och en kort strandpromenad. Inget liv och absolut inte bara turister. Agaete är stället för livsnjutaren, och tro det eller ej, jag skulle även säga, för barnen. Här kan de springa omkring och upptäcka byn. Skapa sina egna små äventyr.

Jag måste varmt rekommendera Agaete, som en av alla de pärlor Gran Canaria har att bjuda på. Ta er tid och se denna genuina del av ön. Ni kommer att bli positivt överraskade!12899696_968187849968191_1906588170_n